• (התנתק)
יו''ר ארגון המורים רן ארז: ''לא נשבות, אבל אצלי מורים בסיכון לא יגיעו לעבודה''


ראיון עם יו"ר ארגון המורים רן ארז באתר דה מרקר מתאריך 30.8.2020:

רן ארז: "לא נשבות, אבל אצלי מורים בסיכון לא יגיעו לעבודה"

יו"ר ארגון המורים אומר שהוא לא מתכוון להכריז על סכסוך עבודה, מצהיר שמורים בקבוצות סיכון לא יחויבו להגיע לכיתות, ומבהיר שהסכסוך עם שר החינוך הסתיים - עד הסבב הבא

יו"ר ארגון המורים, רן ארז. "קודם כל צריך לפתוח את שנת הלימודים. בשאר הדברים אפשר לטפל גם במהלך השנה"

משרדי החינוך והאוצר גררו לפני שלושה חודשים את יו"ר ארגון המורים, רן ארז, לדיון לילי בבית הדין לעבודה, במטרה לחייב את מורי התיכונים המיוצגים בארגון לעבוד במהלך החופש הגדול. הדיון הסתיים בניצחון של ארז, שהביא לביטול הכוונה לקצר את החופש הגדול עבור כל המורים והתלמידים. לפי דיווחים בכלי התקשורת, שר החינוך יואב גלנט כינה את ארז "גנגסטר" ו"אנרכיסט", ומנגד ארז האשים אותו בכוחניות.

ואולם נראה כי גישתו של ארז השתנתה. ארגון המורים - שבשנת הלימודים הקודמת הודיע שישבש את הלימודים והכריז על סכסוכי עבודה שבוטלו על ידי בית הדין לעבודה - הודיע מראש כי יפתח את שנת הלימודים ללא בעיות.

ביום שישי הגישה המדינה בקשה דחופה לבית הדין לעבודה, למתן צווי מניעה נגד הסתדרות המורים. המדינה דורשת לחייב את כל הגננות והמורים בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים - גם אלו שנמצאים בקבוצות סיכון - לפתוח את שנת הלימודים.

ארגון המורים לא הכריז על סכסוך דומה. "נפתח את שנת הלימודים ונשתף פעולה שר החינוך, כדי שתהיה שנה מועילה לטובת התלמידים והמורים. יש לנו בעיות רבות, אבל כולן מתגמדות לנוכח החשיבות בפתיחת שנת הלימודים ויצירת סדר יום לתלמידים", אומר ארז.

ארז: "תמיד היינו אחראים. גם השנה יש המון בעיות שצריך לפתור עבור המורים והתלמידים, אבל אני לא אפעיל את סכסוך העבודה מכיוון שיש דברים דחופים יותר. קודם כל צריך לפתוח את שנת הלימודים. בשאר הדברים אפשר לטפל גם במהלך השנה. אני לא אפגע בפתיחת שנת הלימודים ובתלמידים בתקופה כזאת".

מה לגבי סוגיית המורים בסיכון?

"אני מעריך שגם הסתדרות המורים תפתח את שנת הלימודים. אני מכריז על סכסוך עבודה רק כשאני מתכוון להפעיל אותו ולא רק מאיים. הכרזה על שביתה היא שימוש בנשק אטומי. אם אתה יכול לפתור רק ככה את הבעיות אז אדרבא, אבל מי שרק מאיים מאבד מהאמינות שלו. נסדיר יחד עם המנהלים את עבודת המורים בסיכון ונגיע למצב שבו הם לא יחויבו בהגעה לעבודה בבתי הספר, אלא ילמדו מהבית בעבודה מרחוק. המורים הצעירים יותר, שאינם בסיכון, ילמדו את התלמידים כשהם יגיעו לבתי הספר. אפשר להגיע לפתרון בכל בית ספר".

דרוש לזה אישור ממשרד החינוך.

"השר הכריז תחת כל עץ רענן שהוא נותן אוטונומיה למנהלים. אנחנו נמצאים בדיונים עמם, ומוצאים פתרונות לצרכים השונים".

ארז אומר כי הוא "מוטרד מכך שבאומת הסטארט־אפ אין מחשבים בכיתות במחצית מבתי הספר, ואי־אפשר לספק אותם מהיום למחר. אני חושב שהיה אפשר להתגבר על כך באמצעות השאלת המחשבים הקיימים, בחדר המחשבים למשל, מבית הספר; או פנייה לחברות שמחליפות את מערך המחשוב כל כמה שנים.

"אנחנו רוצים להכשיר את המורים ללימודים דיגיטליים, וזה דורש היערכות אחרת והגדלה של המאמצים בנושא. זה לא קל. לא היו הכשרות. אבל במהלך שנת הלימודים אנחנו רוצים לייצר השתלמויות בנושא".

האם מתווה משרד החינוך ריאלי? למשל, לדרוש מהמורים ללמד 70%–90% מהחומר לבגרות פעמיים בשבוע בלבד?

"אסור לבטל את בחינות הבגרות. ללא בחינות, התלמידים לא ילמדו והם גם מסייעים לקבלה לאוניברסיטאות. אם נעבור למבחנים פנימיים, אז בתי הספר יתפשרו על הציונים. אם נציב למורים ולתלמידים אתגר הם יעשו כל מאמץ כדי להצליח. מורה שתלמידיו מצליחים מאושר יותר, והם תמיד שואפים ליותר. האלטרנטיבה גרועה יותר".

האם התנגדותך לשינויים בבגרות נובעת מכך שהמורים מקבלים תוספת לשכר על הכנה למבחני הבגרות?

"זה נכון, אבל זה רק חלק מההסבר. אני מאמין שכמו שנערים ניגשים למבחן כדי לקבל רישיון נהיגה, כך הם צריכים לגשת למבחן בסוף התיכון, ולא להסתפק בלימודים עצמיים".

הממשלה נערכה כראוי לפתיחת שנת הלימודים?

"אני מלא הערכה לשר החינוך, על כך שלמד ונערך לפתיחת שנת הלימודים. אנחנו נמצאים במצב חירום וחייבים לדאוג לכך שהחינוך ימשיך גם בתקופות משבר. היו חיכוכים ביני לבין השר, אבל אני מעריך את מה שהוא עושה. יכול להיות שנריב בעתיד אם יהיו מחלוקות לא ניתנות לגישור".

מנהלי התיכונים לא מסכימים. מטרטרים אותם כבר כמה חודשים ולא נותנים להם לעבוד.

״המנהלים דורשים עצמאות וסמכויות כבר תקופה ארוכה. משרד החינוך הגיע ונתן להם עצמאות ופתאום הם לא יודעים מה לעשות. יש מנהלים שהיו רגילים לכך שאומרים להם תמיד מה לעשות ועכשיו הם מתבלבלים. מי שידע תמיד לקחת סמכויות ולהיות עצמאי - יפרח".

זאת לא אחריות בלי סמכויות?

"מנהל טוב יצליח. גם עם מורים בינוניים. העצמאות שתינתן למנהלים תאפשר להם לחלק את המשאבים בהתאם לשיקול דעתם".

לכתבה באתר לחצו כאן