• (התנתק)
איגרת אישית לעדכון מס' 9 - תשפ''א



כ"ג חשון תשפ"א
10 נובמבר, 2020

חברים יקרים,


איגרת אישית לעדכון מס' 9 – תשפ"א


הזגזוג המתרחש במערכת החינוך, בגלל המתווים השונים עליהם שומעים חדשות לבקרים, גורם ואקום, והוואקום תמיד מתמלא. הפעם יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, בשיתוף הורים ומנהלים, פרסם תוכנית חדשה לחזרה לבתי הספר, ובה דברים רבים שאינם מוסכמים עלינו ואנו מתנגדים להם ללא פשרות. אומנם בתוכנית יש גם עקרונות חיוביים, אך לא נסכים בשום פנים ואופן לכמה הצעות שהועלו בנוגע למערכת החינוך העל יסודי.
1. נתנגד בכל תוקף לביטול מבחני הבגרות.
2. נתנגד בכל תוקף לצמצום מספר בחינות הבגרות.
3. נתנגד בכל תוקף לביטול מקצועות הלימוד.

צר לי שמנהלי בתי הספר שייעצו לח"כ רם שפע מתחשבים בתועלת האישית שלהם, ואין זה המקום להרחיב על כך. אומר רק שבחינות הבגרות הן מטרה, וללא מטרה לחתור אליה אין הישגיות ואין למידה ובית הספר הופך למעין קייטנה. במצב כזה מנהלים ילחצו על מורים להיות נחמדים לתלמידיהם ולתת ציונים ברוחב לב, כפי שנעשה בשנה שעברה וכתוצאה מכך הוריד משרד החינוך ציונים לתלמידים רבים. לא רק זאת, קשה יהיה להשוות בין ציונים שניתנו בתיכון בצפון תל אביב לבין ציונים שניתנו בסיום לימודים בתיכון בירוחם. במערכת החינוך יש צורך במבחן סטנדרטי, שיוצר שוויוניות, ולא רצוי שיתייחסו לתעודות הגמר - אם יבוטלו בחינות בגרות או יצומצם מספרן - בהתאם ליוקרת בית הספר שבו ניתנו הציונים. לא זו אף זו, לא בטוח שאוניברסיטאות יתייחסו לציוני הגמר הבית-ספריים ללא בחינות הבגרות – ייתכן שהן ידרשו בחינות כניסה לאוניברסיטה. בסופו של דבר, מחזור זה עלול להיות מחזור מסומן כמי שאיננו זכאי לתעודת בגרות או זכאי לתעודת בגרות פחותת ערך.
צמצום מספר בחינות הבגרות יגרום לכך ששעות הוראה של מקצועות ללא בחינות בגרות יילקחו על ידי המנהלים לצורך תגבור המקצועות שבהם יש בחינות בגרות, וכך, למשל, שעות היסטוריה ילכו לתגבור במתמטיקה או שעות אזרחות ילכו לתגבור באנגלית. מיותר לציין מה יהיה על אותם מורים שמלמדים את אותם מקצועות.
אינני מתפלא כלל שיש מנהלים שמתעלמים מסוגיות אלו ומסתכלים עד לקצה האף.
ארגון המורים מתנגד בתוקף לביטול בחינות הבגרות, לצמצום מספרן ולביטול וצמצום מספר המקצועות הנלמדים בבית הספר. אנו מוכנים רק לצמצם חומר לימוד - בהתחשב בתקופת המשבר של מגפת הקורונה.

דחיית בחינות בגרות החורף
כוונת משרד החינוך בדחיית מבחני החורף היא חיובית וטובה ויכולה להועיל לתלמידי בתי הספר בהשלמת חומר הלימוד. היא לא מתחשבת די הצורך במצבם של המורים המותשים מהעבודה המקוונת בזום ובמספר השעות הכפול שמקדישים המורים בסמסטר זה כדי להכין את התלמידים לבחינות בגרות החורף. אומנם מורים אלו משוחררים משעות רבות בסמסטר השני, אשר בשנת לימודים רגילה שווה פחות או יותר לסמסטר הראשון, אך בגלל הארכת הסמסטר הראשון כמות השעות השנתית הופכת להיות גבוהה הרבה יותר ואינה מתאזנת כלל עם ההפחתה של הסמסטר השני. לכן מורים אלו זכאים
לתוספת תשלום, אותו נדרוש עבור כל אחד ואחד שיפנה אלינו. מדובר פה בעבודה נוספת שלא ניתנת לקיזוז מהסמסטר השני כי גם בסמסטר השני צריך להכין את התלמידים לבחינות הקיץ.

יש להעביר את ניהול מערכת החינוך אל השלטון המקומי
ראשי ערים, ראשי מועצות מקומיות ומועצות אזוריות יודעים לנהל את מערכת החינוך טוב הרבה יותר ממשרד החינוך.
אין שר החינוך יודע מה קורה בכיתה מסוימת בפתח תקווה. ראש העיר יודע. ראשי ערים מנהלים היטב את החטיבות העליונות של בתי הספר, ואין שום סיבה שלא ינהלו את כל המערכת. יש להם גם מוטיבציה לעשות זאת. הם נבחרים גם על ידי התושבים אישית עפ"י השקעתם והצלחתם. הם לא יושבים באיזשהו מגדל שן - הם אנשי שטח. עובדה היא שכאשר משרד החינוך החליט על 3 ימי לימודים בשבוע, ראשי הערים והמועצות האזוריות הפעילו את מוסדות החינוך ביישוביהם 4 ו-5 ימים בשבוע. דרך אגב, גם כיתות חינוך מיוחד ושל אגף השח"ר פועלות יותר מחודש בלימוד פרונטלי בבית הספר, ולא קרה דבר, ההפך הוא הנכון - בלימוד זה ישנה עשייה אפקטיבית הרבה יותר מזו שבלימודים המקוונים. הצעתי לשר החינוך, ליו"ר מרכז השלטון המקומי ואף לח"כ רם שפע, ואמרתי זאת בראיונות באמצעי התקשורת השונים, שיש להעביר את מערכת החינוך לניהול השלטון המקומי, והם הסכימו עימי. כדי להיענות לדרישות משרד הבריאות ולעבוד בקפסולות, אנחנו מוכנים גם להפעיל את מערכת החינוך ב-2 משמרות, בוקר ואחה"צ, נניח מ-8 בבוקר עד 12:30 ומ-1 בצהריים עד 5, ובהפסקה בין משמרת למשמרת ניתן לבצע חיטוי של הכיתות.
שווה לעשות מאמץ זה כי אנחנו במצב חירום. תלמידים צריכים ללמוד, והמורים ללמד, ולהורים חשוב לראות שילדיהם לומדים במסגרת חינוכית. אני מקווה שמשרד החינוך ישכיל להירתם לכך. ייתכן שהוא חושש מאיבוד סמכויות - אבל דווקא משום שהוא החזק הוא יכול לוותר. חלשים רוצים להחזיק את כל הקלפים בידיהם. שר החינוך הגיב להצעות שלי בכך שיכולים להיווצר פערים בין היישובים החלשים ליישובים החזקים, ולזאת אמרתי לו "אדרבה ואדרבה, תתמקד ביישובים החלשים - כי החזקים לא זקוקים לך, הם יכולים להסתדר לבד".
ברור לכול שיש ניגוד עניינים מובנה במשרד החינוך ובגלל זה הוא לא יכול להצליח. הוא גם רגולטור, גם מתקצב, גם קובע תכנים, גם מפקח, ונוסף לכך רוצה להיות מעסיק ומפעיל.
העבירו את ניהול מערכת החינוך אל השלטון המקומי. הם יודעים לעשות את העבודה.