מיקה יצחקי
מיקה יצחקי, תכנית חותם, מורה לתנ"ך ומחנכת כיתה י' בתיכון עירוני ז' ביפו, מנחת קבוצות ועמיתה בתכנית המורים "מיינדסט" של מט"ח.

• למה דווקא הוראה/חינוך?
"באיזו עוד עבודה יש אפשרות לעצב תפיסות עולם ולראות תהליך של התפתחות רגשית ואינטלקטואלית בקרב אנשים צעירים בתחילת דרכם בעולם? האפשרויות לעשות את זה ולראות את התהליכים האלו מתממשים לנגד עיניי, הן התשובה."
• מה הדבר שעומד לנגד עינייך במלאכתך החינוכית?
"הרצון להשפיע על בני נוער ולגרום להם להיות אנשים יותר טובים, חברים יותר טובים, תלמידים יותר טובים ואזרחים יותר טובים של המדינה ושל העולם."
• אם היית צריכה לבחור שם אחד שהעניק השראה לעבודתך החינוכית, מי הוא היה?
"בהיסטוריה שלי ישנם כמה אנשים ונשים שאני חבה להם רבות על הענקת ההשראה.
הראשונה שאזכיר היא המורה שלי בכיתה ו' שהתקשרה אלי ערב אחד וביקשה ממני לסייע לילד חדש בכיתה שעלה מרוסיה. הפניה הזו שלה אלי, האמון שנתנה בי והתפקיד שהעניקה לי בכיתה היו לא פחות מחוויה מכוננת. מאותו יום הרגשתי שאני לא סתם עוד ילדה בכיתה. מישהו צריך אותי ויש לי מה לתת.
בהמשך, בלימודי בתיכון היתה לי מורה לספרות, נעמה זכאי, שגרמה לי להבין כמה אני אוהבת ללמוד, כמה אני אוהבת לקרוא ולכתוב, כמה אני יכולה להתרגש מסיפור ומשירה. זו היתה הפעם הראשונה שהתפתח בי החלום ללמוד באוניברסיטה, לגדול להיות אדם משכיל.
באוניברסיטה זכיתי ללמוד אצל מורים גדולים מהחיים, שעיצבו את התפיסות שלי ואת השקפת העולם שלי, ביניהם ד"ר מיכה גודמן ופרופ' משה הלברטל."
• עצה אחת חשובה לנשים בימינו מהנשים התנ"כיות?
"השמיעי קולך! ממש כשם המדור הנחמד הזה.
לנשים בתקופת התנ"ך לא היתה הזכות להשמיע קולן, והיו ביניהן כאלו שהשמעת קולן עלתה להן בייסורים רבים.
אנחנו, נשים כיום, בנות מזל שביכולתנו להשמיע את הקול שלנו הודות לנשים אמיצות שסללו את הדרך עבורנו. עלינו להמשיך לספר, לדבר, ליצור, לצעוק, להגיד, לבטא, להלחם על הזכות הזו – להשמיע את עצמנו בעולם."
• מהי הדרך הנכונה לחבר תלמידים לספר הספרים?
"אין דרך אחת נכונה. כל כיתה, כל ילד וילדה – ומה שמתאים להם.
באופן כללי, חיבור הסיפורים התנכיים לארועים אקטואליים מהארץ ומהעולם הופכת את הקריאה בטקסט המקראי לחוויה משמעותית יותר.
בנוסף, חיבור רגשי גם עובד: החיבור לדילמה של דמות מסוימת, לרגע משבר שחוותה, לסוד שהיה לה.
מי מאיתנו – מקטנה ועד גדול – לא חווה דברים כאלה ביום-יום?
מעבר ליתרון שהחיבור הרגשי לסיפור תורם ללמידה משמעותית של הסיפור עצמו, הוא מעשיר את השפה הרגשית של הלומד/ת ומפתח את המודעות העצמית."
• כמורה לתנ"ך מה המשימה שהגדרת לעצמך כחשובה ביותר?
"לגרום לתלמידים להיות אנשים אוהבי ספר, אוהבי ידע, אנשים שמעריכים טקסט ושמתרגשים מסיפור טוב."
• כשאת חושבת על חינוך – מה החלום הגדול שלך?
"לפני שנה וחצי נסעתי לסן-דייגו לביקור בבית הספר 'הייטק היי', ה'מכה' של מורים שחולמים על הוראה אחרת, מאוד שונה מזו המסורתית, כמוני.
יש כבר שני בתי ספר שקמו ברוח בית הספר הזה בארץ. אני חולמת לראות עוד כאלה ובגרסה כמה שיותר קרובה למקור.
מדובר בבית ספר שפשוט כיף ללמוד וללמד בו."
• "ואם לא בא לי, מה תעשי לי, הא?" – ואז מה את אומרת?
"אני משתדלת להמנע מקונפליקטים עד כמה שניתן.
אם בכל זאת אקלע לסיטואציה כזו, לא אכנס לזירת העימות באותו רגע, אשהה תגובה ואחרי השיעור אטפל בעניין.
קבלת סמכות ומתן כבוד למורה ולתלמידים האחרים בכיתה הם בעלי חשיבות רבה ואני לא מוותרת בעניין הזה."
• תובנה חשובה שלמדת מתלמידייך?
"אחד הדברים החשובים ביותר שלמדתי הוא להעריך את התהליכיות ואת הדרך ולהצליח לראות הצלחה גם בדברים פרוזאיים ביותר. ילד שמאחר באופן קבוע לשיעור ויום אחד הוא מגיע בזמן – זה וואו!
צריך לראות את זה ויותר מזה – צריך לבטא את ההתפעלות מההצלחה הקטנה הזו בקול."
• אם היתה לך הזדמנות ללמד במקום אחר בעולם – איפה זה היה?
"הייתי רוצה ללמד בפינלנד, בעיקר כדי ללמוד בעצמי. ללמוד איך עושים חינוך אחר, חינוך הומניסטי ששם במרכז את הלומד ולא את ההישגים."
• נקבי בשם של מי שהיית רוצה להשתתף בשיעור/הרצאה שלו
"אני מאוד רוצה להגיע לסדנאות ולהרצאות של דני לסרי."
• מה חובה שיהיה לכל מורה בתיק שלו?
"טושים ללוח (בכמה צבעים) וסנדוויץ' טעים (כי תמיד רעבים בבית הספר...)."
• כיצד ניתן לגרום לתלמידים היום בעידן הסמארטפונים והטכנולוגיה המתקדמת להבין שהתנ"ך הוא אוצר מוסרי, ערכי, תרבותי, לשוני?
"אם המורה מאמינה בכל אלו בלב שלם ומבינה למה היא בחרה ללמד את המקצוע הזה – אני מאמינה שזה קורה מעצמו והמסר עובר."
• מה צריך מורה בבית ספר לומר לעצמו כל בוקר כשהוא קם לעבודה?
" איזה כיף לי שאני מורה!"
• מיגור הגזענות וחינוך לדו – קיום, איך זה קורה ביום יום בבית ספר מעורב כמו שלכם?
"עצם היותם של תלמידים יהודים וערבים שיושבים זה לצד זו בכיתה אחת – זה מסר בפני עצמו. כשלומדים יחד ומכירים מקרוב, יש פחות גזענות ופחות דעות קדומות ופחד מפני האחר, כי האחר הזה יושב לידי בכיתה והוא אפילו חבר שלי."
• תנ"ך וטכנולוגיה – הילכו יחדיו?
"השאלה היא מה המטרה בהוראה ומה רוצים להעביר לתלמידים.
האם הטכנולוגיה היא כלי להעברת הידע, או שהשימוש בה היא ערך בפני עצמו?
זו שאלה מאוד כללית, אבל שילוב של הוראת תנ"ך באמצעים טכנולוגיים בהחלט קיימת וניכר שמפמ"ר תנ"ך נותנת את הדעת בעניין זה שזה מאוד משמח וראוי להערכה."
• מהו הדבר שלא לומדים בבתי הספר והוא נחוץ מאין כמותו?
"מאיפה להתחיל?...כל כך הרבה דברים. החל בכאלה שקשורים בכישורים חברתיים ובשיח רגשי וכלה בהתנהלות פיננסית נכונה."
• עד כמה השיח על איכות החינוך בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל חודר לתוך בית הספר שלכם ו"פוגש" את התלמידים?
"אני עצמי זכיתי להגיע להוראה דרך תכנית 'חותם' ששמה לה למטרה להביא לצמצום פערים חברתיים והקטנת אי השיוויון דרך חינוך, כך שהנושא קרוב מאוד לליבי."
• מה נדרש למערכת החינוך בישראל יותר מכל?
"הבנה אמיתית שחינוך זה הדבר הכי חשוב לשמירה על הדמוקרטיה, על חברה שפויה ועל איכות החיים של כלל האוכלוסיה במדינה."
• מכל מה שראית במערכת החינוך מהי הדרך הכי אפקטיבית ללימוד מעמיק ומסקרן?
"למידה מבוססת פרויקטים (PBL) היא דרך הוראה מעולה בעיני.
אני מלמדת בשיטה זו כבר כמה שנים ואני ממש יכולה לראות הבדל בין הוראה בדרך זו להוראה מסורתית.
זוהי הוראה שבה התלמיד במרכז, שואל שאלות, חוקר בדרך עצמאית, מקבל משוב לאורך כל התהליך, ונהנה לא רק מרכישת ידע אלא גם מהקנייתם של מיומנויות והרגלים שונים."
• הרבה מורים פרטיים מספרים שתלמידים מגיעים אליהם לאו דווקא בגלל אי ידיעת החומר, אלא יותר בשל הצורך העז שמישהו יקשיב להם, יעניק תשומת לב וילווה אותם בתהליך הלמידה. מה דעתך?
"למידה היא תהליך רגשי כשם שהוא אינטלקטואלי, ולכן הצורך הזה מובן לחלוטין ויש לשים עליו דגש לפחות כמו על הקניית החומר.
ילד שמרגיש אהבה לתחום הדעת ולמורה שמלמד אותו, זה ילד שיצליח יותר, מה שיוביל לחווית הצלחה ולתחושת מסוגלות."
• זוהי הזדמנות שלך לומר כמה מילים לשר החינוך.
"נצל כל הזדמנות להתחבר לשטח, להקשיב למורים ולתלמידים, להבין דרכם מהם הצרכים הדחופים ביותר, לתת משקל רב לאנשי החינוך בקבלת החלטות ובעיצוב מדיניות החינוך."
• מה העצה החשובה ביותר שלך למורה שרק נכנס למערכת החינוך?
"השנה הראשונה היא שנת הישרדות ומוטב להתייחס אליה ככזו.
אל תצפו להצלחות מסחררות ואל תבהלו מכשלונות – אם שרדתם את השנה הראשונה ואתם רוצים להמשיך לשנייה – אתם בכיוון הנכון."
• מה תורם להרגשה טובה בתוך בית ספר?
"עבודת צוות שוטפת, תמיכה מהצוות ומההנהלה בפרט, תחושה שסומכים עליך כמורה, שמאמינים שאת תורמת לבית הספר, שרואים אותך ומעריכים אותך."
• מה יעזור למורה להיות מורה טוב יותר?
"ללמוד כל הזמן, להתחדש, לא להפסיק להתייעץ ולייעץ, להקפיד להיות תמיד תלמיד. "אנחנו פה אורחים לרגע...", צניעות."
• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מתלמיד או תלמידה?
"'אם לא היית המורה שלי - לא הייתי אני, איזה מזל שנפגשנו'."
• ולסיום, מילים למורים מעברך.
"אם לא הייתם המורים שלי, לא הייתי אני. איזה מזל שנפגשנו."