רוני שפירא
רוני שפירא, מורה לחינוך גופני ומחנך באורט כרמים בכרמיאל.

• למה דווקא הוראה?

"החיים הם הסללה בה אתה נשאב באופן טבעי למקום שאתה צריך להיות בו. אין פה בכלל שאלה, זה פשוט קורה אצל כולנו ובהתאם לכישרון שלנו ולאיכויות הספציפיות של האדם, כמו: תקשורת בין אישית, רגישות ואהבת הנתינה להורות."

• מה הדבר שעומד לנגד עינייך במלאכתך החינוכית?

"מה שעומד לנגד עיניי הוא ליצור אצל הילד נרטיב/זיכרון. ליצור אצל הילד השפעה שתלווה אותו בעתיד, כל חייו. איזו אמירה שתחרת אצלו בראש, איזו הדרכה/ מילה/נגיעה שתביא אותו לשינוי או להתמדה במשהו שמתחום עיסוקי, כמו: ריצה, תזונה, יצירה, תפיסת חיים."

• אם היית צריכה לבחור שם אחד (מנטור/מודל) שהעניק השראה לעבודתך החינוכית מי הוא היה?

"את ההשראות הרבות שלי אני מקבל מקריאה של מאמרים וספרים רבים כמו למשל: ד"ר ג'ון רייטי שכתב את 'הניצוץ', ספר העוסק במחקרים פסיכולוגיים ופסיכיאטריים בנושא הקשר שבין למידה וריצה. אני מביא לתלמידים שלי המלצות מספרות מקצועית שאני קורא ומשמשים אותי כבסיס להעשרת הידע והשיעורים בבית הספר ומחוצה לו במרחב הכללי בו אני צובר סיפורי חיים וניסיון רב."

• מהו הנושא שהכי מרתק אותך בימים אלה?

"המוטיבציה הלימודית של בני הנוער.
כמחנך כיתה גיליתי שנושא המוטיבציה ללמידה בקרב בני הנוער היא נקודת המפתח להצלחה בחיים. לזוז, לקום, ללמוד, להכין ש"ב, לפתוח מחברת. אני כל הזמן מנסה לחבר בין הנקודה הזאת לניסיון שלי מתחום התנועה."

• הקשר בין גוף ונפש – עד כמה תלמידים מודעים לכך?

"היום התלמידים מתמקדים לצערי בקשר בין הגוף-לסמארטפון. האמרה 'נפש בריאה בגוף בריא' אמנם נדושה, אך היא נכונה לעד. הורים, מורים, מנהלים, חייבים להבין כי פעילות גופנית היא ונטילציה לנפש. היא משחררת, מזרימה חמצן ופחמימות למוח ולכן היא כה חיונית ללמידה."

• כמורה לחינוך גופני מה המשימה שהגדרת לעצמך כחשובה ביותר?

"'והגדת לבניך' כי האדם הוא ייצור אורגני וחלק מן הטבע. אל לו לאדם לקפוא על שמריו. חוסר תנועה יוביל למחלות. על אף החדשנות יש להעביר את המסר כי התנועה היא חלק בלתי נפרד מתפקודו של הגוף, תחזוקתו והיכולת שלו לחשוב ולהתפתח."

• כשאתה חושב על חינוך – מה החלום הגדול שלך?

"להוציא את המערכת מן החשיבה הסכמתית. לפתוח את היום בריצה להזרמת הדם למוח. 'לצבוע' תרתי משמע, את הכיתות ואת בית הספר באקלים מיטבי של ירוק וחמימות ופינות משחק ופינות ישיבה ולתת לילד את ההרגשה הביתית. משם תבוא ההצלחה שלו.

• כמי שעשה תואר שני באתגרים לשינוי חברתי כיצד בא הדבר לידי ביטוי ביום יום שלך עם התלמידים?

"המסר העיקרי שלי לתלמידים שלי הוא: 'השינוי מתחיל בך'. כולנו רקמה אנושית אחת וכל אחד הוא נקודה ברזולוציה הכללית והתמונה החברתית הכוללת תורכב מסך כל הטוב של כולנו.

אחד המחקרים שהכי השפיעו עליי עוסק בעובדת קיומם של 'חיידקים חברתיים מדבקים' ועל ההשפעות שיש לכל אחד מאתנו בהפצת הרע או הטוב. אני תמיד ממליץ לתלמידים שלי - הסתובבו עם חברים טובים, מי שיסתובב עם מעשנים, סופו לעשן ומי שמסתובב עם ספורטאים סופו שירוץ."

• אם היתה לך הזדמנות ללמד במקום אחר בעולם – איפה זה היה?

"ברור שבנורבגיה. כיתות קטנות עם רצפת פרקט ולוחות חכמים, עציצים וניקיון ו–חלום. זה השינוי שצריך לעשותו כאן, והכל מתחיל בסדרי העדיפויות שם למעלה."

• כמי שכתב ספר בנושא העצמה אישית, גופנית ומנטלית עד כמה קולגות שלך מתייעצים אתך במקרים ספציפיים טעוני שיפור?

"כל הזמן. גם התלמידים מתייעצים איתי בנושא תזונה. אני גם מעביר הרצאות בימי החורף בנושאי כושר וספורט ובכלל אוהב להפיץ את הבשורה הלאה לאנשים. גם לאלה שמגיעים אלי לאימונים אישיים בסטודיו שאני מנהל."

• נקוב בשם של מי שהיית רוצה להשתתף בשיעור שלו?

"לאחרונה נתקלתי בספרו המרתק של קן רובינסון 'בתי ספר יצירתיים'. הוא מדבר על השינוי המיידי שחייב להיעשות בגישה החינוכית שלנו. הייתי רוצה להקשיב להרצאות המרתקות שלו על בסיס קבוע."

• מה חובה שיהיה למורה לחינוך-גופני בתיק שלו?

"מד עצר ומגללה. תמיד אני ערוך לאיזה שיעור מדידה שרוב התלמידים אוהבים. יש משהו בגנים שלנו (ממרוץ הזרע) שמושך אותנו להתחרות ולבדוק את עצמנו ביחס לאחרים."

• מה צריך מורה לחינוך גופני בבית ספר לומר לעצמו כל בוקר כשהוא קם לעבודה?

"לנשום עמוק ולתת את הכל על מנת לחנך לספורט וכל זאת בחברה ובמדינה שאין לה כל מושג בתחום הזה."

• מה רואה מורה לחינוך גופני שאף מורה אחר לא רואה?

"מורה לחינוך גופני רואה בעשר שניות מה שמורים אחרים לא יראו בעשר שעות של דיוני מועצה פדגוגית. בשיעור הספורט בו צריך הילד לזוז ולהיות באינטראקציה עם ילדים נוספים, הכל מתחיל לצוף: בעיות הלמידה, ההתנהגות ושאר הקשיים.

בתנועה ובתגובה של הילד בזמן הקצר הכל נעשה שקוף. לכן החינוך הגופני הוא המקצוע החשוב ביותר בבית הספר. אני קורא למקצוע הזה טיפול קבוצתי, ממש כמו בדינמיקה קבוצתית."

• מהו הדבר שלא לומדים בבתי הספר והוא נחוץ מאין כמותו?

"אין מספיק שיעורים העוסקים במוטיבציה. מורים מנסים ללמד, ללמד וללמד והילד בכלל לא רוצה לזוז לשום מקום. צריך מקצוע של כלים מוטיבציוניים בדומה לחינוך הגופני."

• מה נדרש למערכת החינוך בישראל יותר מכל?

"מנהיג. היום יורים לכל הכיוונים ואף אחד לא יודע לאן הולכים."

• מהי למידה משמעותית בחינוך גופני?

"לגרום לילד להתאהב במה שלמד כדי שיתמיד בכך גם בעתיד."

• מכל מה שראית במערכת החינוך מהי הדרך הכי אפקטיבית ללימוד מעמיק ומסקרן?

"יצירה של נרטיב ושל זיכרון רב חושי: לצאת אל הטבע ולהריח את הפרח, לממש את המכונה בשיעור המדע ולהזיע בשיעור החינוך הגופני."

• בעבודה עם ילדים, מה המאפיינים של הרגע הזה או התהליך שבו תלמידים מבינים לעומק שהם בדרך הנכונה, שהם הצליחו לעשות שינוי בחשיבה ובהתנהלות?

"תחושת אושר, חיוך על הפנים ובטחון עצמי. אלא הסימנים.
שינוי אצל ילד הוא תהליכי. אין רגע נקודתי בעניין הזה.
עבודה נכונה המשלבת חיזוקים ומוטיבציה מניבים פירות.
בשיעור ספורט ניתן לראות את הילד המבצע עליות און מ-'אפס' ל 'עשר'. זה מדיד, זה מקסים וזה מחמם את הלב.

פדגוגית יש תהליכים כאלה הניתנים למדידה בממוצע הציונים. אך בהחלט יש רגע עילאי בתחושת המורה שמגלה בוקר אחד שעומד מולו ילד 'אחר' חכם יותר, חזק יותר שמח ואין סיפוק גדול מזה."

• אם היית יכול לומר משהו על עצמך כתלמיד, מה היית בוחר לומר?

"אל תדאג, אתה תלמיד טוב, ספורטאי, שקדן ורציני מאוד. כל התכונות האלה ישרתו אותך גם בעתיד שתהיה מורה ותעניק מהן לתלמידיך."

• עם כל הפוקוס לבגרויות ולצבא – מהם בכל זאת האתגרים הכי גדולים של התלמידים בשיעורי החינוך הגופני?

"שיעורי הספורט עומדים כיום בפני סימן שאלה אחד גדול.
התלמידים כיום משתתפים בחוגים להכנה לקראת הצבא ורשומים בחדרי כושר. הרלוונטיות של החינוך הגופני בבית הספר הולכת ופוחתת בעיקר בחטיבה עליונה.

יש כאן מקום לחשבון נפש.
תלמידים לומדים עד מאוחר, תלמידים לא רוצים להזיע, אין מקלחות ואין תנאים נוספים בבית הספר כמו לוקרים וחדרי הלבשה. המוטו שלי – החינוך הגופני הוא עדיין המקצוע המשמעותי בו נבדק התלמיד במשמעת ממש: בהגעתו בזמן לשיעור, הגעתו עם תלבושת והשתתפותו בשיעור.
תמיד אני אומר לתלמידים שלי, אחרי הכל מתי תהיה לכם האפשרות לשחק שוב יחדיו? עוד מעט נפרד איש איש לדרכו. אז תיהנו!"

• מהי עצתך למורה שמרגיש שחוק?
"קום! תיזום! תשנה! תכניס עניין לחייך ולעבודתך. צא מההרגלים הישנים ומהשיעורים המשעממים. חפש סיפור מתחום הדעת שלך וספר לתלמידיך. כתוב, צייר. העמידה במקום מזקינה ומעייפת מעבר להיותה רק שוחקת. אסור שזה יקרה."

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מתלמיד/ה?

"'בזכותך אני רץ עד היום'. אני פוגש אותם בסופר מרקט וברחוב, והם זוכרים משפטים שלי."

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהמנהל/ת?

"פעם אמרה לי מנהלת שאני גורם לה 'בעיות'.
שאלתי למה? והיא ענתה: 'כי המון הורים מבקשים אותך'".

• ולסיום, מילים למורה מעברך....

"תודה למוטי ליברמן, המורה לספורט שפיתח לי תחביב ואני הפכתי אותו לקריירה."