צחי נוי
צחי נוי, מורה לשל"ח בבית הספר אורט מלטון בבית ים.
• למה דווקא הוראה?
"הוראה זו שליחות."

• מה הדבר שעומד לנגד עינייך במלאכתך החינוכית?
"דוגמה אישית."

• התסכול הגדול שלך כמורה?
"אפתיות של תלמידים בקשר למדינה. כאשר תלמיד שואל במה זה יעזור לי? בשביל מה צריך ללמוד על הארץ והמדינה?, זה בזבוז
זמן!....אין מתסכל מזה."

• מהו הנושא שהכי מרתק אותך בימים אלה?
"תגליות היסטוריות חדשות. למשל, חפירות עיר דוד וסביב לה. מידי תקופה מתגלים ממצאים חדשים שפותחים בפנינו עולם ומלואו על חיים שהיו."

• נושא המורים לשל"ח עלה לכותרות לאחרונה בשל פגיעה בתנאי ההעסקה של המורים לשל״ח. עד כמה אתה מעורב?
"המורים לשל"ח ובעיקר הותיקים ביניהם, עוקבים אחר הנושא בחדשות וברשתות החברתיות וגם יש נכונות מצידנו לנקוט בפעולות כגון שביתה ועיצומים, לפי הצורך."

• תובנה חשובה שלמדת מתלמידיך?
"לדבר בגובה העיניים. דרך זו נותנת למורים פתח להתחבר לעולם התוכן והעניין של התלמידים ולהרגיש אותם."

• מה רואה מורה לשל"ח שמורה אחר אינו רואה?
"מורה לשל"ח רואה את התלמידים במקומות ובמצבים שאינם השגרה של הכיתה. הסביבה האחרת הזאת, לרוב בחוץ, באוויר הפתוח ובמרחבים, מאפשרת קשר טוב יותר ושיחות אישיות שמקרבות ובמסגרתן התלמידים נפתחים לספר דברים שבבית הספר לא יוצאים החוצה, כמו המצב בבית, בעיות אישיות, קשיים וכדומה."

• אם היתה לך הזדמנות ללמד במקום אחר בעולם – איפה זה היה?
"ניו זילנד, בגלל הטבע שנמצא שם בשפע."

• לרבים מתלמידי ישראל אין שיעורי של"ח – מה הם מפסידים?
"ערכים וחוויות. במקצועות הלימוד הרגילים לא שמים דגש על הכרת ואהבת הארץ, על שותפות, שיתוף פעולה, ערבות הדדית כפי שאלה באים לידי ביטוי בשיעורי של"ח. ערכים אלה באים לידי ביטוי בטיולים ובגיחות, והתלמידים לומדים להתגבש ולהוציא דברים מן הכח אל הפועל."

• היום כאשר הפוקוס במשרד החינוך הוא על מתמטיקה ומדעים, איך בכל זאת ניתן לדעתך להעלות את התודעה של מקבלי ההחלטות לתחום השל"ח?
"חשיפה גדולה יותר לפעילויות השל"ח, כי מי שנחשף 'נפגע'.
חשוב להביא את המנהלים ומקבלי ההחלטות אל השטח, לראות בעיניים את מה שנעשה. זה כבר קרה עם שר החינוך ועם מנהלים נוספים, והם התאהבו."

• נקוב בשם של מי שהיית רוצה להשתתף בשיעור/הרצאה שלו?
"ד"ר מיכה גודמן. גודמן הוא פילוסוף ואיש ארץ ישראל קלאסי, היורד לעומקם של דברים בצורה מאלפת ומחכימה."

• מה חובה שיהיה לכל מורה לשל"ח בתיק שלו?
"מפת ארץ ישראל, תנ"ך וטלפון חכם."

• מה תשיב למי שיגידו שמקצוע השל"ח שייך לעולם הישן?
"בלי עולם ישן, העולם החדש לא ישרוד, קרי ערכים."

• מהו הדבר שלא לומדים היום בבתי הספר והוא נחוץ מאין כמותו?
"כבוד הדדי למורים, הורים וחברים. מקצוע השל"ח הוא דרך מצוינת ללמד זאת. בטיולים וביציאות לשטח ניתן לראות ולהתנסות במצבים שונים שנותנים לתלמיד להבין ולכבד את מי שמוביל אותו ועוזר לו להתגבר על הקשיים ולכן יש לאפשר מהם כמה שיותר..."

• מכל מה שראית במערכת החינוך מהי הדרך הכי אפקטיבית ללימוד מעמיק ומסקרן?
"עבודות חקר אישיות. עבודות חקר כשמן כן הן, לא לימוד למבחן ולשכוח."
• היום מדברים על "חינוך ישן" (העברת ידע, שינון, מורה מול תלמידים) ו"חינוך חדש" (מעורבות בלמידה, שאילת שאלות, יצירתיות, סביבת למידה מאתגרת, מורים ותלמידים לומדים יחד)- כיצד מתבטאים הבדלים אלה בשיעורי השל"ח שלך?
"שילוב, שיתוף ושימוש בטכנולוגיות בפעילויות שלנו. למשל, ניווטים בעזרת טלפון חכם ושימוש בלוח חכם.
בימי שדה אנחנו משתדלים לתת לתלמידים עבודה עצמית בחוליות, שיוצרת גיבוש וענין. במסגרת העבודה המשותפת משלבים גם מצגות, חידות ומשחקי חברה בשירות הטכנולוגיה."

• מה אתה יכול לומר על עצמך כתלמיד?
"שידעתי לכבד את מוריי, גם אם טעו."

• זוהי הזדמנות שלך לומר כמה מילים לשר החינוך
"ערכים הם לא פחות חשובים מ-5 יחידות במתמטיקה."

• במבחן על מהו הפירוש של של"ח (שדה, לאום, חברה) כמה תלמידים יקבלו ציון 100?
"70 אחוז."

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מתלמיד/ה?
"אחרי 20 שנה, אותך אני זוכר הכי טוב."

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהורה?
"עשית ילד מאושר, שהוכיח לעצמו שהוא יכול לעשות, כשהיה בטוח שלא."

• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהמנהל/ת?
"בלעדיך זה לא היה יכול להתקיים."

• וכעת נסח לעצמך שאלה והשב עליה.
"מה היית מבקש לשפר? את מעמדי כמורה."

• ולסיום, כמה מילים למורה מעברך...
"למורה שרה גוטמן, מבית הספר האזורי שפיר. שרה היא מורתי מכתה ו', ואני פוגש אותה גם היום והיא זוכרת אותי - את נתת לי את הכלים לצמוח ולהגיע למקום שבו אני נמצא היום."