מייקל מאירוביץ מחנך כיתה יא' ומורה למתמטיקה בית הספר: תיכון אוסטרובסקי ברעננה חבר בארגון המורים.
• למה הוראה? "עשיתי הסבה מהייטק להוראה לאחר 12 שנים לאור החשיבות שיש לנושא בעיני ואני שמח לומר שעשיתי נכון. תעשיית ההייטק אמנם מעניינת מגוונת ומאתגרת אך היא מנוכרת ואין בה משמעות נפשית ורגשית. לעומת זאת, עבודה עם ילדים, שהם דור העתיד שלנו, חינוכם והבאתם למיצוי הפוטנציאל שלהם זה היעד האמיתי.
ילדים טובים יותר ייצרו חברה טובה יותר ולבסוף מדינה טובה יותר. ישנה חשיבות גדולה בעיני לנסות ולהחזיר את מעמד המורה למעמד ראוי. לרוב האנשים אין מושג כמה קשה להיות מורה ועוד יותר להיות מחנך, והם גם לא מבינים את הסיפוק הרגשי והנפשי שמקבלים בעבודה שמשפיעה באופן חזק וישיר כל כך על ילדים שלעיתים פשוט אין מי שיעזור להם, יכוון אותם או פשוט יהיה שם בשבילם."
• מה הדבר שעומד לנגד עינייך במלאכתך החינוכית? טובת הילדים. אני שם לעצמי כיעד לגרום לילדים לעשות דברים שהם לא האמינו ומאמינים שיצליחו. הרצון לנסות לשנות בתוך המערכת דברים לטובת התלמידים ולעצב ילדים חזקים וטובים יותר.
• התסכול שלך? "לרוב מערכת החינוך היא מערכת בירוקרטית ואיטית מאוד בדברים שחורגים מן המוכר והידוע. לדוגמא, כל תהליך המעבר וההכרה שלי ממסלול של הייטק להוראה היה כזה. דוגמא נוספת היא אישורים מקורסים שנעשים והכרתם לגמולי השתלמות או אפילו תנאים של מורה אב לעומת מורה אם (אם מקבלת 'משרת אם' ואב לא - מדוע??)."
• מי המנטור/המודל שלך? "בראש ובראשונה אשתי כי היא המנטור הרוחני והעין החיצונית הבוחנת, וגם המורה יאיר אנדן, אשר קיבל אותי לסטאז' בתיכון אביב הדריך הסביר ולימד שבזכותו ובזכות הבמה שנתן לי עשיתי את ההסבה להוראה. כמו כן, צוות ההנהלה בתיכון 'אוסטרובסקי' שמאפשר לי כר רחב לכל מיני רעיונות ויוזמות."
• מהו הדבר שילדים יודעים היום יותר ממך? "בתור אדם שבא מעולם הטכנולוגיה, עדיין, לדעתי, ילדים יודעים יותר, בעיקר בנושא האפליקציות ובנושא של חידושים והמצאות טכנולוגיות."
• לקח/תובנה/עצה חשוב/ה שלמדת מתלמידייך? "חשוב להביט בתלמידים שלי ולשוחח עמם שיחות אישיות. זה חשוב להם וחשוב גם לי."
• מה בין "מורה" ל – "מחנך"? "להיות מורה למתמטיקה זה דבר שאני אוהב לעשות ומרוצה מהבחירה שלי אבל מלהיות מחנך של כיתת מב"ר (יא'5 באוסטרובסקי) אני מרוצה לעיתים יותר. לראות ילדים שמתפתחים לאו דווקא לימודית והופכים לבני אדם טובים ומעניינים יותר, זה הדבר החשוב באמת. אני שם דגש על תרבות שיחה וכבוד לזולת, כבוד לחברה ולסובבים אותך וכבוד למדינה ומה אני מוכן לתת למדינה וזה שוב מחבר אותי למדוע הוראה וזה דבר חזק יותר מאשר כל עבודה מאד מתגמלת בהייטק."
• מהו הדבר שלא לומדים היום בבתי הספר והוא נחוץ מאין כמותו? "האחד - חשיבה פיננסית וחינוך פיננסי. תלמידים חייבים לדעת מהי המשמעות של כסף ואיך להתנהל נכון. השני – טיפוח יכולת הדיבור, הדיבייט ותרבות שיחה."
• סמכות מורית - יש/אין/רופפת - והדבר המיידי והמרכזי שיש לעשות כדי לחזקה? "הסמכות תלויה מאוד במה אדם מקרין כמורה וגם מרמת הגיבוי בבית ספר ומההורים. המטרה היא לעבוד בשיתוף פעולה עם הצוות בבית הספר וההורים וכך הסמכות של המורה נשמרת ועובדת."
• איך מקבלים התלמידים מורה שבחר לעזוב קריירה/מקצוע נחשק ומוערך ולעבור להיות מורה? "זו שאלה טובה. יש המון שאלות ודברים שהתלמידים לא מבינים. רובם לא מבינים איך ולמה עוזבים קריירה מבטיחה במיוחד כשמדובר בהייטק לטובת הוראה כאשר מתפשרים על משכורת נמוכה יותר באופן משמעותי. התלמידים לא מבינים שהשכר זה לא הדבר החשוב ביותר אלא הנשמה והרצון ללמד ולהשפיע."
• היום לאחר הבחירה בהסבה להוראה ובמבט לאחור: מה הדבר שהיה הכי קשה בתהליך? "שני דברים עיקריים: האחד - הבירוקרטיה - איך להכיר בוותק קודם וגמולים, כי אף אחד לא מודע לזכויותיך וקשה מאד לקבל מידע על זה. והשני - הקבלה במקום העבודה והגעה להבנה שבאמת מה שאתה עושה חשוב ומוערך בבית ספר ובצוותים."
• בעולם ההוראה – יש דברים שרואים מכאן שלא רואים משם? "לא בטוח... הופתעתי לטובה ממערכת החינוך בבית הספר שבו אני מלמד ומהגיבוי ומהרצון והאכפתיות של כל הצוותים לשמוע רעיונות חדשים ויוזמות. לעומת זאת, מהמערכת הגדולה, שהמייצג שלה הוא משרד החינוך התרשמתי שהכל עובד מאוד לאט וקשה. כך, כל עינייני הבירוקרטיה של גמולי השתלמות והזכאות, קורסים, מכתבים, הכרת ותק וכדומה. הניסיונות שלי לתת מבט קצת אחר במערכת הגדולה של משרד החינוך ולהתניע תהליכים קצת נבלמו."
• תאר את התחושה לעבור מעולם המבוגרים לעולם התלמידים הצעירים? "מרתק! כאילו לחזור להיות נער צעיר. זו חשיבה חדשה מרעננת ומעניינת. לעיתים ילדותית אך תלמידים היום בוגרים וניתן לקיים איתם שיחה."
• איך ההרגשה לעבור מעולם הקידמה והייטק אל מערכת חינוך שמרנית באופיה? "בהתחלה מאד קשה ובהמשך מתרגלים לאט לאט. חשוב לנסות בחלקה הקטנה שלך לעשות שינוי ולא לוותר."
• עמדתך על תעשיית השיעורים הפרטיים במתמטיקה שפורחת ומתפתחת? "לעיתים זה הכרחי, בין אם זה שיעורים פרטיים בבית ובין אם זה במכוני מתמטיקה למיניהם היוצרים מסגרת. בעיני זה כמו כל מסגרת שבאה לתת לתלמידים מסגרת ולהכריח אותם ללמוד. 'תעשיה' זו בעצם יוצרת כלים לדעתי כמו שהיו פעם של ישיבה ולמידה כאשר בזמנו נהגו לעשות זאת בבתים אך כיום בגלל שהרבה הורים עובדים עד מאוחר אז הם משלמים לשיעורים פרטיים או למכונים כאלה כדי ליצור מסגרת לילדים שלהם.
• מה עושים עם תלמידים שרואים מספרים ומתבלבלים והאם יש דרך לגרום לתלמידים להתאהב במתמטיקה ממבט ראשון? "קשה. לדעתי צריך לקשר זאת למציאות ולחיים כמו גם להראות שאכפת לך מתלמידים אלו ובעיקר לרומם את מצב הרוח והביטחון שלהם. יש חשיבות רבה גם לקשר הרגשי. זו עבודה מתמשכת חשובה לאורך זמן עם הצבת גבולות והדגשת ההצלחות של התלמידים ולמידה מטעויות."
• טכנולוגיה בחינוך - זה העתיד/משתמש זהיר/מפחד להתקרב? "לדעתי התשתית כמו גם מערכת החינוך עדיין לא בשלה לזה בטח במקצוע כמו מתמטיקה."
• שיעורי בית – טוב, רע או לא נורא? "מעולה. חובה במתמטיקה וחובה לעקוב ולראות מה ואיך עשו רק ככה ניתן ללמוד ולשפר."
• על אלו דברים החינוך עומד בעיניך? "כבוד לאחר ותרבות דיבור - פחות בלאגן, פחות דקירות ברחובות, פחות קללות."
• במדינת ישראל של היום – "תלמיד/מורה וטוב לו"....? "ייתכן שטוב מבעבר."
• הדבר הראשון שתעשה/י בטיפול השורש הנדרש למערכת החינוך בישראל? "אצור שיח רב מהשטח כלפי מקבלי ההחלטות. כרגע לדעתי יש קצת נתק בסנכרון."
• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מתלמיד/ה? "שאני כמו אבא בשבילם – תלמידים קראו לי אבא."
• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהורה? "שאני אכפתי שרואים שאני אוהב את התלמידים והם חשובים לי."
• מועלות לאחרונה טענות שקל להיות מורה בישראל ושיש למורים יותר מדי חופשות, אכן כך?
"גם בחופשות אנחנו עובדים, מתגברים תלמידים שצריכים חיזוק ומכינים את החומר. בחופשת הקיץ הקרובה אנחנו מכינים את השנה הבאה, וזה נכון במיוחד לצוות המחנכים.
אלה שטוענים שזה קל להיות מורה בישראל כנראה לא יודעים, אבל זו עבודה מאוד קשה.
אני כמובן לא מתחרט על אף רגע, למרות הקושי. יש סיפוק והנאה עצומים בהוראה. הייתי ממליץ למי שטוען שקל להיות מורה, שיבוא וינסה בעצמו."
• העצה החשובה ביותר שלך למורה שרק נכנס למערכת החינוך? "סבלנות ואמונה בדרך."
• ולסיום, כמה מילים למורה מעברך... "המחנכת שלי, בכיתה יא' – יב', שרה ברון בית ספר 'אוסטרובסקי', שעד היום היא מלמדת וכל הכבוד לה. אפילו יצא לי לסגור מעגל וללמד במקביל אליה."
לאחר הצגת פרטי ההזמנה תוכלו:
* לבטל את ההזמנה
* הפקת קודי עסקה למימוש הכלולים בשוברים ובכרטיסים בהזמנה.
* הורדת הכרטיסים דיגיטליים
* הפקת קבלה דיגיטלית