שי פישביין, מורה למדעי ההנדסה, פיזיקה ואלקטרוניקה, מומחה בהוראה רב תחומית ובין תחומית. מקדם יוזמה בתחום טיפול בבעיות משמעת.
• למה דווקא חינוך והוראה? "מתוך ייעוד ועניין."
• מה הדבר שעומד לנגד עיניך במלאכתך החינוכית? "כיום – לעזור למורים להתמודד עם בעיות המשמעת בכיתה ולבסס את הסמכות המורית, כדי לשפר את האווירה בכיתה ולאפשר לתלמידים ולמורים למידה משמעותית."
• אם היית צריך לבחור שם אחד (מנטור/מודל) שהעניק השראה לעבודתך החינוכית, מי הוא היה? "משה הורוביץ, מורה שלי לתנ"ך וגאוגרפיה בחטיבת הביניים. הוא עסק בלימוד עקרונות ונהג בתלמידיו ברגישות מיוחדת."
• מהו הנושא שהכי מרתק אותך בימים אלה? "במהלך שלוש השנים האחרונות ליוויתי עשרות מורים חדשים במסגרת 'סדנת סטאז' ' בטכניון. בעקבות הפגישות שלי עם המורים פיתחתי גישה חדשה להתמודדות עם בעיות המשמעת בכיתה. הגישה מנסה להתמקד בסיבה לבעיה, והטיפול הוא בסיבה, ולא בהפרעה עצמה, שהיא סימפטום בלבד."
• כמהנדס אלקטרוניקה שעשה הסבה להוראה, מה תמליץ לאנשים שנמצאים רגע לפני קבלת ההחלטה לעשות הסבה להוראה? אציע להם בתור התחלה ללמד יום אחד בשבוע (במקביל לעבודה כמהנדסים). לאחר מכן, כמובן, הם יוכלו להתמקצע בלימודי הוראה באקדמיה, לדוגמה, בתוכנית 'מבטים' בטכניון. לימודי הוראה במקביל להתנסות בשטח הם אפקטיביים הרבה יותר.
לאחר שהחליטו לעסוק בהוראה, ניתן לשלב את ההוראה במערכת החינוך במגוון תחומים: ניהול, פיתוח תכניות לימודים, הנחיית קבוצות, הוראה בתארים מתקדמים ועוד."
• מה המשימה שהגדרת לעצמך כחשובה ביותר? "להגיע לכמה שיותר מורים ובתי ספר, כדי להגדיל את 'ארגז הכלים' שלהם בטיפול בבעיות המשמעת בכיתה, לצורך החזרת הסמכות המורית מתוך כבוד ולא מתוך כפייה."
• כשאתה חושב על חינוך – מה החלום הגדול שלך? "במהלך שנות ההוראה שלי, חשובות היו לי המיומנויות שהנחלתי לתלמידים שלי, והחוויה של המקצוע, יותר מאשר ההספק הרב בלימוד החומר. היום החלום שלי הוא להקל על המורים בהתמודדות העיקשת בנושאי המשמעת. מורה שיודע להתמודד עם בעיות משמעת ומצויד בכלים הנכונים – הוא מורה חופשי."
• כמי שמתנדב בחממה האקולוגית בעין שמר – מהי הדרך האפקטיבית ביותר לטפח דור של מתנדבים למען חברה אזרחית טובה יותר?"כשסיימתי לשרת במילואים הבנתי שההתנדבות תורמת גם לי באופן אישי וגם לחברה. פניתי לאביטל גבע, מייסד החממה בעין שמר, וביקשתי להיות 'מילואימניק' שלהם.
מאז, בשלוש השנים האחרונות, אני תורם מהידע שצברתי בעבודתי החינוכית, ובעיקר נתרם מהשפע החינוכי שמתקיים בחממה. אני מרבה לספר על חוויותיי, בכל הזדמנות, לאנשים שסביבי. כיום הרשתות החברתיות יכולות להיות פלטפורמה נפלאה להעלאת המודעות לכך. אני חש שבשנים האחרונות יש התעוררות מבורכת בנושא ההתנדבות, בעיקר בקרב חברות הייטק שיוזמות פרויקטים חברתיים בתחומים שונים, וזה משמח אותי."
• מהו תלמיד מפריע על פי הגישה שפיתחת? "תלמיד שיש לו בעיה. הבעיה יכולה להיות קשורה לחומר הלימוד, בעיה חברתית או בעיה אישית. לָרוב המורים רואים את ההפרעה של התלמיד כבעיה שלהם, והם צריכים לתפקד כמבוגר האחראי ולשנות את אופן ההתייחסות שלהם."
• אז מהן למעשה ההנחיות שלך למורים? "א. הסמכות לטפל בתלמידים צריכה להישאר בידי המורה, ויש להימנע מלהעביר אותה לבעלי תפקידים בדרג גבוה יותר.
ב. לתלמיד מפריע יש בעיה והמורה צריך לזהות זאת באמצעות שיחה חיובית תוך גילוי אמפתיה וכבוד.
ג. על המורה לטפל בבעיית התלמיד באמצעות כלים להעצמה - או להפנות את הטיפול לגורמים אחרים, בהתאם לצורך.
מורה שיפעל כך יגלה, כי גם במקרים שבהם תלמיד פעל באופן חד פעמי מתוך שובבות לשמה, תגובתו תהיה יעילה יותר בלי שהוא ייכנס למעגל של כעס.
לב השיטה לטיפול בבעיות משמעת הוא לשאול את השאלה 'למה התלמיד מתנהג כפי שהוא מתנהג?' עלינו לאמץ שיטות של בניית תקשורת חיובית עם התלמידים כדי להגיע לחקר הסיבה שבגללה התלמיד מפריע. לאחר שנזהה את הסיבה להפרעה נוכל להתאים טיפול מתאים לסיבת ההפרעה. המוקד הוא לקיים שיחה חיובית אמיתית ופתוחה עם התלמיד, במקום שיחת נזיפה, שלרוב אינה מועילה."
• במה שונה הדרך שאתה מציע מהתנהלות רגילה של מורה בכיתה? "מורים רבים חשים תסכול כאשר הם עומדים חסרי אונים מול תלמידים שמפריעים ואינם מאפשרים להם ללמד. הרבה מאוד שמעתי את המשפט: 'שמונים אחוז מזמן השיעור אני עסוק בלהרגיע עשרים אחוז מהתלמידים'.
אני מציע דרך שמרחיבה את ההבנה בנושא, משנה את השיח בבית הספר ואת עולם האמצעים לטיפול בתלמידים המפריעים.
היום ההתייחסות לנושא אינה נכונה במקרים רבים. ניתן להמחיש זאת על ידי דוגמה של אדם עם חום גבוה המגיע לרופא. באנלוגיה לשיטות הנהוגות במערכת החינוך כיום, זוהי התרחשות שנבקש למנוע: הרופא מוציא אותו החוצה לחמש דקות, ואם החולה יחזור אליו אחרי חמש דקות עדיין עם חום גבוה, הוא ישלח אותו למנהל קופת החולים ולבסוף ישהה אותו מקופת החולים ליומיים. כל זאת במקום לברר את הסיבה שגרמה לחולה חום גבוה ולטפל בה."