נסיה בועז מנהלת ומורה לאנגלית בתיכון טכנולוגי נעמת "השרון", הוד השרון.
• מה מדיר שינה מעינייך?"מה לא? המחשבה על איך אני יוצרת מצב שבו אני מחזירה תלמידים שקופים להאמין במערכת החינוך ובעצמם, אחרי שנים של חוסר הצלחה והימנעות. אני חושבת על דרכים שונות ומגוונות כיצד לגרום למורים שלי להבין את המצב בו נמצאים התלמידים שלנו ולהבין שהרבה מהתנהלות התלמידים נובע מתסכול של שנים".
• בחזון הבית ספרי שמופיע באתר בית הספר מודגשים בגדול שני משפטים "בית של חינוך" ו – "בית ספר של אהבה". אלה לא משפטים אופייניים לתיאור החינוך העל יסודי בישראל היום."חינוך עושים באהבה או לא עושים בכלל, ולא כסיסמה, זה המוטו שעל פיו אני חיה, פועלת ומנחילה לצוות.
לטעמי, כדי שתלמיד יוכל להיות פנוי ללמידה, הוא צריך להרגיש אהוב, רצוי ושייך ומכאן השמיים הם הגבול. בית של חינוך מהווה מבחינתי מקום שמאמין באמת שכל אחד יכול שכן התלמידים יודעים לזהות בבירור מי באמת מאמין בהם...וברגע שה"קסם" הזה נוצר התלמיד יתמסר והמורה יוכל ללמדו כל מקצוע וכל דבר לחיים.
ומהו "הקסם" הזה? הקסם הזה הוא חווית הצלחה קטנה וראשונית. ברגע שהתלמיד מצליח לקבל בפעם הראשונה ציון ראוי בבחינה, לומד ומצליח לעבור את בחינת הבגרות הראשונה שלו, מכאן אפשר להמריא לשמיים. חשוב לזכור שאנו פוגשים את התלמידים בשלב כה משמעותי בחייהם על כל המשתמע מכך ולכן חשוב לסייע להם לשים בצד את כל 'רעשי הרקע' ( קשיים רגשיים, חברתיים, כלכליים…) ולהתפנות ללמידה."
• כמנהלת מה המשימה שהגדרת לעצמך כחשובה ביותר?ליצור מצב שכל תלמיד בסיום לימודיו יצא לעולם האמיתי בתחושה של שווה בין שווים. קו הזינוק שלהם לחיים האמתיים יהיה בהחלט שווה כמו לכולם שלא יתחיל את המרוץ כאשר יד אחת קשורה לו מאחור.
• כשאת חושבת על חינוך – מה החלום הגדול שלך?"הייתי רוצה שילד יהיה עטוף חינוך, גם אחרי שעות בית ספר, כך שברוב שעות היממה הוא יהיה בסביבה חינוכית בריאה, מוקף חום, אהבה וגבולות ברורים."
• מה הופך לדעתך מורה להיות "מורה כוכב" בעיני התלמידים שלו? "מורה שקם בבוקר וחושב על תלמידיו באהבה. מורה שמבין שלכל התנהגות של ילד יש סיבה וכדי לשנות משהו אצלו, צריך להבין מה נמצא שם מאחור - ממה זה נובע ולא להיות עסוק ב'לשטר'. מורה שיודע ומאמין באמת שכל תלמיד, ולא משנה מה היו הישגיו הקודמים, רוצה להצליח, רוצה לחוות הצלחה, רוצה להציג בפני חבריו ומשפחתו את הצלחתו. מורה שיודע להכיל את התלמידים גם כאשר הם נמצאים בתקופות קשות ומבלבלות. מורה אשר השאיר את האגו הפרטי שלו בבית, ו'נוגע' בתלמיד כאשר הוא ענייני ומקצועי יותר. מורה שלא חושש לרדת איתם גם "מתחת לשולחן" ומשם יד ביד להוביל אותם בדרך הנכונה. מורה שמבין שהוא מהווה מודל לחיקוי עבור התלמידים, בכל שלב של היום, ובזכותו הרבה דברים יכולים לקרות. אני גאה לספר שעובדים איתי הרבה מורים "כוכבים" ואלו שעדיין לא, הם כבר בדרך לשם."
• מהו הנושא הכי מעסיק אותך כמנהלת בימים אלה?"לצערי, אני מגלה יום אחר יום על מצוקה כלכלית של יותר ויותר ילדים כך שאני מוצאת עצמי מחפשת פתרונות לעזור להם. מן הסתם, בעקבות המצב, חלקם אינם פנויים כלל ללמידה וחלקם אינם מגיעים לבית הספר."
• באיזה משפט/מילה את משתמשת הכי הרבה ביום יום שלך?"'תנשמו'; 'תחלמו' 'אני מאמינה בך'; 'ילד אהוב וחכם שלי';
וגם 'אי אפשר לעשות את אותו דבר ולצפות לתוצאות שונות' (איינשטיין)"
• מהי העצה הכי חשובה שאת נותנת למורים שלך?"רחמים הוא האויב הגדול של החינוך". חשוב לי שהצוות שלי ומי שבא במגע עם התלמידים שלי יהיה קשוב, אמפתי, אבל שלא ירחם על התלמידים (למרות הסיפורים המורכבים מאוד לפעמים) כי רחמים מקבעים ולא מקדמים. אהבה, גבולות ועקביות שומרים עליהם.
• מה רואים אצלכם בבית ספר שלא רואים בבתי ספר רגילים?"אהבה ודאגה אמיתיים בין הצוות לבין עצמו, בין הצוות והילדים, ובין ילדים בינם לבין עצמם. עיניים בורקות.
כל בוקר, בכניסה לבית הספר קבלת הצוות והתלמידים עם חיבוק ענק וחיוך."
• מהי הדרך היעילה והנכונה לשמור על אנשי צוות טובים שיראו במסגרת החינוכית שבה הם מלמדים – "בית", ויישארו לקדנציה משמעותית? "פרגון - מגיע להם שישקפו להם את כל הטוב שהם עושים.
שקיפות - בכל התחומים של בית הספר, ערוץ תקשורת פתוח, הקשבה אקטיבית ודוגמה אישית.
בבית ספר כמו שלנו, העבודה מאוד מאתגרת ואינטנסיבית וההכלה של הצוות היא בסיס להצלחה, חשוב לספק להם את כל צרכיהם."
• תובנה חשובה שלמדת מהמורים בצוות שלך? "אפשר לשלב חברות ועבודה וזה יוצר אקלים נפלא בצוות שאוטומטית משליך על התלמידים."
• במה שונה תפקיד מנהל בית ספר היום מזה שהיה בעבר וכיצד את רואה את התפקיד הזה בעתיד?"ה'דיסטנס' קיבל משמעות אחרת. מנהל בית הספר עובד 16-18 שעות ביממה, בבית הספר ובבית, מעורה ומעודכן גם בחייהם מחוץ לכותלי בית הספר. מנהל חייב להיות מולטי טסקינג שכן אין תקן למנהל אדמיניסטרטיבי שיעשה את כל עבודת המעטפת ויפנה את המנהל "לעשות" יותר חינוך."
• מה צריך מנהלת בית ספר לומר לעצמה כל בוקר כשהוא קמה לעבודה?"'איזה כיף לי, אני עושה את מה שאני אוהבת ואוהבת את מה שאני עושה';
'יש ביכולתי להשפיע באמת ולגרום לשינוי שיבוא לידי ביטוי בחיים האמתיים';
'היום יום חדש! עם כל מה שזה אומר';
'לסיכום יום האתמול, מי צריך אותי היום מהצוות ומהתלמידים ולהיות שם עבורם';
'מה לא הספקתי אתמול? ומה אני מחדשת היום?'';
והעיקר, לזכור ש'ממקום יותר מידי נוח, אי אפשר לצמוח'"
• כשאת בוחרת מורים לצוות שלך מה הדבר הראשון שחשוב לך או שאת שמה לב אליו?"אני מחפשת נשמה. מקשיבה לבטן שלי, בוחנת שיושב מולי אדם שאוהב אדם, גמיש, עם מוטיבציה ורצון לשנות דברים וכמובן מאמין בילדים ומוכן לעבודה קשה (מאוד) ללא וויתורים לעצמו ולתלמידים."
• יצירתיות של מנהל במה היא באה לידי ביטוי?מול התלמידים – לזהות אצל כל תלמיד מה מניע אותו לעשייה ולפעול בהתאם לכך.
מול הצוות – ליצור תחושה של משמעות ושליחות גם בקרב מורים ותיקים במערכת ולגרום להם להמציא עצמם מחדש."
• מה נדרש למערכת החינוך יותר מהכול?"גמישות און ליין, מחשבתית ודינמיות - היכולת לעשות שינוי בהתאם למציאות שמשתנה במהירות, מצריך להיות תמיד עם יד על הדופק; אוטונומיה אמתית למנהלים; פתיחות; תקציבים מותאמים."
• אם היית יכולה לומר משהו לעצמך, כתלמידה, מה היית בוחרת לומר?"את תלמידה מצוינת, סקרנית, צמאה לדעת, לא מתביישת ללמוד מכל אחד ומכולם, כולל לכתת רגלי ממקום למקום כדי לגמוע עוד. המשיכי כך כל חייך."
• זוהי ההזדמנות שלך לומר כמה מילים לשר החינוך"אתה חייב באמת להיות קשוב לשטח ולמנהלי בתי הספר.
אין ולא יהיה תחום חשוב יותר מהחינוך, זהו המפתח לכל תחום אחר שתחשוב עליו לעתיד בריא ופורה של מדינת ישראל.
הייתי מציעה גם ליצור מפגשים עם תלמידים מבתי ספר מגוונים על מנת לשמוע אותם. אני מאמינה שהם יודעים בדיוק מה נכון."
• העצה החשובה ביותר שלך למנהליפ בתפקידם הראשון בניהול?"שימו את האגו בצד, כמה שניתן. האגו הוא אחד המכשולים העיקריים;
הקשיבו, למדו את השטח באמת;
אל תבואו עם אג'נדות ברורות מידי – זה מקבע; הקשיבו לצוות - אחד אחד - לחלומות שלהם,
לאני מאמין, למצוקות; בחרו את המלחמות, האמינו בדרך שלכם וראו את של האחרים שלידכם;
עבודה בשיתוף פעולה היא הכרחית ומרגשת; בחרו את האנשים מסביבך בקפידה; תנו הרבה אהבה וקבלי הרבה יותר; ראוי את הילדים ולא רק את הישגיהם."
• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מתלמיד?"שהחיבוק שלי 'עושה להם את היום'."
• המחמאה הכי מרגשת שקיבלת מהורה?"שאני מנהיגה ומהווה השראה עבורם. מנהלת שבאמת 'רואה אותם' ושאנחנו 'נותנים לכל ילד כנפיים ומלמדים אותו לעוף'."
• ולסיום מילים למורה מעברך."לכל אחד מהמורים ואנשי הצוות הנפלאים שליוו אותי בכפר הנוער בן שמן בשנות התחנכותי בכפר:
תודה שראית אותי, את הייחודיות שלי וידעת להגיד לי את זה בכל הזדמנות, לבד ובפני כולם. תודה שהאמנת בי ונתת לי הזדמנויות לבטא את היכולות המגוונות שלי, הרבה מזה זה הכוח שלי היום עבורי, עבור הצוות שלי ועבור תלמידיי והוריהם."