איאד סלאח, מנהל ומורה לספורט, תיכון אורט עכו - מרכז חינוך טכנולוגי.
• מה זה להיות מנהל בית ספר תיכון טכנולוגי בעכו בשנת 2019?
"זו המשמעות שלי בחיים. זו ההזדמנות שלי להשאיר חותם לחברה ולדורות הבאים."
• מהו הנושא שהכי מרתק אותך כמנהל בימים אלה?
"מערכת חינוך שבאמת תהיה כזו שנראה בה בהווה כהזדמנות שלנו ליצור עתיד טוב יותר. החינוך מוביל חברה ולא משתרך אחריה. חיבור בין מגזרים שונים הוא הכרחי כבסיס ליצירת חברה אזרחית בריאה."
• מהו לדעתך האתגר הגדול של מנהלים בבתי הספר העל יסודיים? "האתגר המרכזי של המנהל הוא עם עצמו. להבין את עצמו נכון ממקום של מודעות עצמית גבוהה ולדעת לנהל נכון את נקודות החוזק והחולשה כבסיס לקבלת החלטות ניהוליות לטובת המערכת ולא לטובת שום דבר אחר. לשים את האגו בצד, להיות מנהיג ולא עוד פקיד חינוך רדוף אגו. לרתום את ההון האנושי, קרי צוות קהילת החינוך שלו, לחזון ולמטרות שהציב לעצמו."
• בחר דמות שהעניקה השראה לעבודתך החינוכית?
"לא יכול ולא רוצה לבחור, אז אציין 3 דמויות: מר מוחמד חגוג מנהל בית ספר אורט ע"ש חילמי שאפעי, ד"ר חיים פרי, מייסד מכון החינוך דרך הכפר וד"ר קובי גוטרמן, ראש מסלול תואר שני מינהל החינוך במכללת סמינר הקיבוצים."
• מהו הממצא או התגלית שהגעת אליה כתוצאה מעיסוקך בעולמות החינוך?
"צריך להתחיל בשינוי תפיסות העולם החינוכיות הקיימות היום לתפיסות עולם חדשות המתבססות על העקרונות הבאים: חינוך לערכים; חינוך כמוביל חברה ולא משתרך אחריה; הכרה כי תפקיד המחנך הוא המשך של התפקיד ההורי (לא מחליף שלו); כינונה של קהילה בית ספרית תומכת לתלמידים – 'כפר שלם' שהוא סביבה חינוכית ערכית, מלכדת ומאחדת במובן הערכי מלאה בבוגרים משמעותיים; התייחסות לעולם הרגשי של התלמיד כבר מכיתה א' ובמקביל לפעול לפתח את האינטליגנציה שלו כך שיאהב למידה וירכוש כלים ללמידה; שילוב תפיסת העולם של ד"ר ויקטור פרנקל 'לוגו תרפיה' בחינוך."
• ד"ר ליאת בן דוד, מנהלת מכון דוידסון (הזרוע החינוכית) במכון ויצמן אמרה שמשרד החינוך צריך להחליט מהי תכנית הלימודים המינימלית ההכרחית וכל השאר כולל מבנה יום הלימודים, דרכי למידה, חלוקת תקציבים – יהיה נתון בידי קהילת בית הספר, המורים, התלמידים וההורים – מה דעתך?
"מסכים ובעד על בסיס כל מקרה לגופו!"
• כמנהל מה המשימה שהגדרת לעצמך כחשובה ביותר?
"להנהיג (מנהיגות חיובית) ולא להיות אדמיניסטרטור. הבירוקרטיה היא אויבת החינוך. צריך להיות בשטח תמיד וזמין לקהילת החינוך."
• מה הופך לדעתך מנהל להיות "מנהל כוכב" בעיני התלמידים והצוות החינוכי?
"אדם שפיו וליבו שווים. אדם שנותן דוגמה אישית ומהווה מודל אישי גם כשאף אחד לא רואה ואף אחד לא מוחא כפיים. מי שמבין שיש לגבש חזון, לרתום את הצוות לחזון ולקשור את אנשי הצוות למשמעות העשייה החינוכית. לתת להם להוביל, לאפשר להם להבליט את נקודות החוזק שלהם ולתת להם לבוא לידי ביטוי גם אם זה לא קשור למקצוע ההוראה שהם מלמדים. מנהל שלא מפסיק לטפטף למורים שלו שמה שהם עושים קשור לחזון ומשמעות ויש לו השפעה על גורל החברה."
• מה רואה מורה לספורט שאף מורה אחר לא רואה?
"הילד לומד גם דרך הגוף ולא רק דרך הראש. פעילות גופנית על בסיס יומי מגיל צעיר משפרת ומשכללת את המערכת העצבית של הילדים וכך משתפרת ומתפתחת יכולת הלמידה שלהם. דרך ספורט ילדים רוכשים ערכים וקודים חשובים של התנהגות."
• מהם העקרונות שאתה שואב מעולם החינוך הגופני לעולם הניהול?
"עקביות, שיטתיות, תכנון נכון, לעשות ולא לדבר, ערכים, משמעת עצמית, התמודדות עם קשיים ותסכולים ('בנאדם נמדד כשקשה לו')."
• באיזה משפט/מילה/מושג אתה משתמש הכי הרבה ביום יום שלך?
"לחנך לערכים."
• יש מי שאומר שתפקיד המנהל הוא לא פעם "כפוי טובה" – מנהלים "חוטפים" מגורמים ברשות המקומית, ממשרד החינוך, מההורים ולעיתים גם הצוות החינוכי עושה שרירים. אתה שותף לתחושה הזו?
"ממש לא. אני מרגיש בר מזל שאני שייך למערכת חינוך עירונית בעיר עכו. מערכת אנושית, מקצועית, מלכדת ותומכת. כמוה, גם רשת אורט ישראל כרשת חינוכית שמקדמת ערכים מצוינות וטכנולוגיה.
אלו שתי מערכות בעלות חזון משותף של אחריות כלפי כלל החברה הישראלית וחתירה לשינוי חברתי. "