קרן רז נצר, מנהלת בית ספר התיכון מית"ר, גני תקוה.
• מהו הנושא שהכי מרתק אותך כמנהלת בימים אלה?
"נושא החדשנות בחינוך בתחומים השונים בבית הספר מרתק ומעסיק אותי מאוד. כיצד ניתן להטמיעו, לבססו ולהפכו להלך רוח מהותי בסביבה הארגונית שלנו."
• כמי שנכנסה לנהל בית ספר חדש – ספרי על קושי אמתי ועל יתרון מובהק?
"למעשה נכנסתי לנהל את בית הספר עוד שהיה 'על הנייר'. זה יתרון מובהק שכן התכנון שלו פגש את התפיסה הפדגוגית שאיתה הגעתי ואפשר פלטפורמה מדהימה לבניית בית הספר מהחלומות.
הקושי העיקרי הנו בשמירה על הצביון הייחודי וביצירת השפה החדשה – היכולת לבנות ארגון שהולך וגדל בצורה משמעותית ומכפיל ומשלש עצמו כל שנה ולוודא שיש מכנה משותף משמעותי, יש שפה בית ספרית ועוד."
• מהו לדעתך התסכול הגדול של מנהלים בבתי הספר העל יסודיים? "תפקיד הניהול לא מוערך מספיק – לא פיננסית ולטעמי גם לא ברמת המערכת העוטפת – האתגרים והמורכבויות רק גדלים משנה לשנה אך שאר הפרמטרים נשארים ללא שינוי מה שמוביל לשחיקה גדולה מאוד."
• מהו הממצא או התגלית שהגעת אליה כתוצאה מעיסוקך בעולמות החינוך?
"תובנה מרכזית שלי הנה שההשקעה הגדולה ביותר שלנו כמנהלים צריכה להיות במורים שלנו – הצוות הוא הגורם המשמעותי ביותר ליצירת שפה בית ספרית והצלחה בית ספרית והוא חייב לקבל כמה שיותר תמיכה, סיוע, השראה ומה לא."
• בתיכון שאת מנהלת, שיתופיות של הורים ותלמידים בתהליכים חינוכיים היא עקרון מוביל. מה תשיבי למנהלים שיגידו שיש גבול גם לזה כי זה מעכב אותם מלהתקדם?
"לטעמי, שיתופיות הנה תפיסת עולם – במציאות שלנו היום היא גם ממש הכרח – ההורים רוצים להיות חלק מעולמם של המתבגרים שלהם ולנו יש את היכולת לאפשר זאת.
כאשר הגבולות הם ברורים בין מה אפשרי ומה הנו מנדט של הצוות המקצועי הרי שהשיח הזה מעשיר את כל הצדדים ומייצר סביבה טובה ומשמעותית לצמיחה ולעשייה."
• כמנהלת מה המשימה שהגדרת לעצמך כחשובה ביותר?
"המשימה הגדולה שלי הנה הפיכת בית הספר שהקמתי למוביל ופורץ דרך במישורים רבים ולשם אני חותרת."
• כשאת חושבת על חינוך – מה החלום הגדול שלך?
"החלום שלי הוא שחינוך יהפוך בחברה הישראלית לתחום מוערך ומכובד כפי שאנו אנשי החינוך יודעים שהוא. שהחברה תבין כי חינוך הנו התחום החשוב ביותר לבניית חברה בריאה."
• מה הופך לדעתך מורה להיות "מורה כוכב" בעיני התלמידים, הצוות החינוכי והמנהל?
"בעיני 'מורה כוכב' הנו המורה שלפני הכל משרה תחושה של אכפתיות ורצון גדול לתת ולעשות שינוי – זה המורה שילמד, ישנה ויקדם את עצמו ואת תלמידיו."
• צייני דבר אחד בעבודת הניהול שמפתיע אותך כל פעם מחדש?
"התפקיד שאינו נגמר. זה מפתיע כל פעם מחדש. במיוחד ככל שנרצה לקדם ולפתח הרי שהעבודה הניהולית הנלוות אינסופית."
• תפקיד המנהל הוא לא פעם כפוי טובה – מנהלים "חוטפים" מגורמים ברשות המקומית, ממשרד החינוך, מההורים ולעיתים גם הצוות החינוכי עושה שרירים. את שותפה לתחושה הזו?
"אני חושבת שככל שאת נמצאת בתפקיד הדורש עבודה עם ממשקים רבים, יש חשיפה ליותר ביקורת או ציפיות שונות ומגוונות, והחוכמה היא בעיני לא להתרגש כ"כ ולייצר עקומת למידה והתפתחות מול כל אפיק."
• מהי העצה הכי חשובה שאת נותנת למורים שלך?
"לא להתרגש, לא לפחד מטעויות ולנסות כמה שיותר דברים שונים בהוראה, בפיתוח המקצועי ובכלל. ככל שהם יהיו לומדים כך יהפכו להיות מורים טובים יותר ומקור השראה."
• בעידן בו הורים מעורבים בצורה משמעותית בחיי בית הספר – מה האתגר של מנהל בית ספר מולם?
"האתגר הגדול הוא לאפשר להם להיות חלק מהותי אך לא מפריע – חלק מסייע, מפרה, מעשיר וחיובי. זה אתגר גדול מאוד ולא תמיד מצליח."
• לא פעם קורה שמגיע מורה או מנהל חדש וכשרוני שלומד מהר ולאחר שנתיים-שלושכבר מסתכל החוצה על האתגר הבא. מהי לדעתך הדרך היעילה והנכונה לשמור על אנשי צוות טובים שיראו במסגרת החינוכית שבה הם מלמדים בית, ויישארו לקדנציה משמעותית?
"צריכים לייצר כל הזמן אתגרים חדשים פנימיים ולא לקפוא על השמרים. בבית הספר יש אינספור אפשרויות והזדמנויות לפרוץ גבולות ולקדם תחומים ולכן צריך לאפשר זאת ולמעשה כל הזמן לראות את המדרגה הבאה שאנו נדרשים לה."
• בכתבה שפורסמה לאחרונה בעיתון "דה מארקר" טוען הפסיכיאטר ד"ר אמיר מנדל שהמפתח להצלחה או כישלון ניהולי טמון בכלל באישיותם של מנהלים. מה דעתך?
"ללא ספק, לאישיות תמיד מקום משמעותי ביותר בכל תפקיד. אני חושבת שלצידה יש לניסיון, להכשרה ולעקומת למידה תפקיד חשוב לא פחות בהצלחה או בכישלון."
• לקח/תובנה/עצה חשובה שלמדת מהמורים שלך?
"אורך רוח – לא חייבים הכול כאן ועכשיו ."
• כיצד את רואה את תפקיד המנהל בעתיד?
"אני רואה את התפקיד הופך ליותר ויותר מורכב. המנהל הופך לדמות פדגוגית שמחויבת להכיר בשינויים המהירים סביבנו, מחויבת ללמוד תהליכים מורכבים ולייצר יש מאין."
• בהרצאה או שיעור של מי היית מעוניינת להשתתף?
"הייתי שמחה לשמוע או לפגוש את שולמית אלוני ז"ל. היכולת שלה לראות בחינוך מוקד משמעותי עבור חברה הוא השראה, ובכלל היא הייתה אישה עשירה כרימון והשפיעה עליי רבות."
• מה צריך מנהל בית ספר לומר לעצמו כל בוקר כשהוא קם לעבודה?
"אני עושה שינוי והתפקיד שלי קשה וכפוי טובה ככל שיהיה הוא חיוני לחברה בריאה יותר."
• כיצד אם בכלל יכול מנהל להשפיע על תדמיתו של מקצוע ההוראה?
"הדוגמא האישית היא קריטית – מנהלים לומדים, מתנסים, מובילים ומשפיעים על הצוות ועל המקצוע."
• בעולם של חינוך מתקדם, מהו לדעתך התפקיד של בית ספר בקהילה בה הוא נמצא?
"מנהלת חייבת להכיר את הקהילה שבה היא פועלת – הכוחות בקהילה, הדרישות שלה והמורכבויות שלה. זה הכרחי לניהול נכון יותר של בית הספר עצמו ולממשקים שלו עם הסביבה."
• כיצד יצירתיות של מנהל באה לידי ביטוי יותר מכל?
"ביכולת השינוי שלנו כל יום מחדש."
• מהו הדבר שלא לומדים בבתי הספר היום והוא נחוץ מאין כמותו?
"מבחינתי הדבר החשוב ביותר הוא ללמוד להיות אדם חיוני ומשמעותי לעצמך ולסביבה – זה משהו שאנו לא עוסקים בו ובבית הספר שלי אני מנסה לגעת בתחום זה ולקדם אותו שכן הוא המשמעותי ביותר ללומדים."
• מה נדרש למערכת החינוך בישראל יותר מכל?
"במערכת נדרשת השקעה גדולה ככל שניתן במורים – בהתפתחותם, במעמדם, בתנאיהם ובתמורה הכלכלית שהם מקבלים. ככל שנבסס את מעמד המורה כמכובד ראוי ומשמעותי כך נשנה את כל היתר."
• מכל מה שראית במערכת החינוך מהי הדרך הכי אפקטיבית ללימוד מעמיק ומסקרן?
"לטעמי אין דרך אחת. אני חושבת שהסוד מצוי בשילובים וביכולת לנוע מדרך אחת לשנייה ולייצר דריכות, מגוון, יצירתיות וסקרנות."
• אם היית יכולה לומר משהו לעצמך כתלמידה, מה היית בוחרת לומר?
"הייתי אומרת לעצמי לשאול שאלות רבות ככל שאפשר שיסייעו להתפתחות שלי ובעיקר לא לפחד."
• זוהי הזדמנות שלך לומר כמה מילים לשר החינוך הנוכחי או הבא
"השקעה בחדשנות פדגוגית כעת זה הדבר המשמעותי ביותר שהמערכת צריכה להוביל לצד פיתוח וחיזוק ההון האנושי שבה – יש במערכת הזו הון אנושי מדהים וצריך לפתח אותו לעודד אותו ולקדם אותו."
• מה העצה החשובה ביותר שלך למנהל בתפקידו הראשון בניהול?
"לקחת המון אוויר, לדעת שלא הכול צריך לשנות כאן ועכשיו ולעיתים שווה ללמוד לבחון ולנתח ורק לאחר זמן לפעול ולדעת שלא הכול יסתדר וזה גם בסדר."
• ולסיום, כמה מילים למורה מעברך
"הייתה לי מורה יחידה ומיוחדת לספרות – לילי גוטמן – שיותר מהכול לימדה אותי מהי תשוקה למקצוע- וכיצד תשוקה של מורה ממש מדבקת ומובילה לכך שהתלמידים מתחברים לתחום דעת כזה או אחר רק בזכותה. זו זכות שיש לכל מי מאתנו שעוסק בהוראה."